skip to Main Content

De evolutie van logo’s

Een logo is onmisbaar als het gaat om het uiterlijk van een merk. Ze zijn het visuele beeld van een bedrijf, een product, een dienst of zelfs een persoon. Logo’s zorgen ervoor dat mensen een bedrijf herkennen en er vertrouwen in hebben. Daarom zijn ze onmisbaar in branding en marketing. In deze blogpost bespreken we de ontwikkeling van logo’s van eenvoudige symbolen tot complexe merkidentiteiten.

Het begin van logo’s

Het overbrengen van betekenis door middel van symbolen en tekens is al duizenden jaren oud. De oude beschavingen gebruikten symbolen om hun bezittingen te merken en te onderscheiden van die van anderen. In het oude Egypte gebruikten ze hiërogliefen om koningen en hun spullen te identificeren. Handelaren in de middeleeuwen begonnen ook symbolen te gebruiken om hun waren te merken. Deze symbolen waren vaak eenvoudig, zoals een kruis, een dier of een letter.

De moderne logo’s

Tegenwoordig zijn logo’s heel belangrijk geworden; ze helpen consumenten verschillende merken van elkaar te onderscheiden. In de jaren 50 en 60 waren logo’s eenvoudiger van vorm en kleur en werden ze voornamelijk ontworpen door grafisch ontwerpers. Voorbeelden hiervan zijn het logo van Coca-Cola en het logo van IBM.

In de jaren zeventig en tachtig zijn logo’s steeds ingewikkelder geworden en werden ze vaak gelinkt aan een bepaalde levensstijl of cultuur. Dit was te zien in de logo’s van merken zoals Nike en Apple.

Logos zijn tegenwoordig uitgegroeid tot complexe merkidentiteiten die de waarden en persoonlijkheid van een merk uitdragen. Logo’s van bedrijven als Google, Amazon en PepsiCo zijn meer dan alleen een visuele weergave van het bedrijf.

Logo’s en branding

Logo’s zijn belangrijk voor branding omdat ze het merk visueel identificeren. Maar een logo is slechts een klein onderdeel van een succesvolle branding strategie. Een logo is effectief als het consequent wordt gebruikt in alle uitingen van het merk, van de website tot de verpakking en de advertenties.